Obserwuję coraz większe zainteresowanie intensywnymi ćwiczeniami zajmującymi dosłownie parę minut. Idealnie nadaje się więc dla osób zapracowanych niemających ochoty na długie treningi. Według twórcy ten bardzo intensywny trening interwałowy poprawi Twoją wydolność, przyspieszy metabolizm i sprawi, że spalanie tkanki tłuszczowej będzie szybsze.

Struktura treningu wygląda następująco- 8 rund po 20 sekund dajesz z siebie 100%, a 10 sekund to odpoczynek po każdej rundzie. Brzmi banalnie i dość przyjemnie, prawda? Jednak zanim ocenisz spróbuj wykonać takie 4 minuty i wtedy pogadamy 😉

Jak to działa?

Podczas 4 minut ćwiczeń organizm czerpie energię z glikogenu zgromadzonego w naszych  mięśniach, tkanki tłuszczowej i aminokwasów. W odróżnieniu od sporej części ćwiczeń aerobowych organizm spala kalorie nie tylko podczas trwania wysiłku, ale również po jego zakończeniu. Mowa jest o efekcie afterburn sięgającym nawet do 24 godzin.

Jak zacząć?

W związku z tym, że wysiłek jest bardzo intensywny nie można zapomnieć o porządnej rozgrzewce na początek. Warto przygotować sobie ćwiczenia angażujące różne partie ciała (przykłady poniżej). W Internecie dużo jest automatycznych stoperów, na których można ustawić odpowiednie interwały. Na dole postu przesyłam również parę linków do stoperów z muzyką. O wiele przyjemniej się ćwiczy , gdy w tle gra jakaś muzyka.

Jakie są przykładowe ćwiczenia (bez dodatkowych obciążeń)?

  • pompki
  • bieg w miejscu
  • przysiady
  • skakanka
  • wysoki w górę
  • burpees
  • wykroki z przeskoku
  • pajacyki
  • podciąganie na drążku

Jak ćwiczyć?

Ćwiczenia stosowane w tabacie nie muszą być ćwiczeniami skomplikowanymi. Jedynym elementem niezbędnym jest to, że musimy wykonywać je na 100% swoich możliwości. Tylko wtedy osiągniemy oczekiwany efekt. Jeśli wykonujesz jakieś ćwiczenie przez „tylko” 20 sekund, ale na maxa to od razu zrozumiesz dlaczego tabata trwa tylko parę minut. Już po 4 minutach będziesz totalnie wyczerpany. W przypadku bardzo mocnego wysiłku mogą pojawić się nawet mdłości.

Po zakończeniu tabaty nie można również zapomnieć o rozciąganiu!

Kto nie powinien ćwiczyć tabaty?

  • osoby starsze
  • osoby mające problemy z układem sercowo-naczyniowym
  • osoby mające problemy z wydolnością organizmu
  • osoby z nadwagą lub otyłością
  • zaleca się dużą ostrożność w przypadku osób średnio wytrenowanych
  • osoby będące na rygorystycznej diecie

Przykładowa muzyka

muzyka 1
muzyka 2
muzyka 3
muzyka 4

Jestem ciekawa, czy ktoś z Was próbował już tabaty lub ćwiczy ją regularnie?

Pozdrawiam
a podpis

 

 

Follow

zBLOGowani.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...