Z pewnością wiele osób już niejednokrotnie o kurkumie słyszało. Jest to przyprawa ogólnie dostępna w praktycznie każdym markecie, a nawet coraz częściej w osiedlowych sklepikach. Jest składnikiem popularnego curry, często dodaje się ją również do ryżu, makaronów lub ryb. Od jakiegoś czasu głośno jest również o tak zwanym „złotym mleku” przygotowywanym właśnie na bazie kurkumy i mleka.

Jakie właściwości i wpływ na nasze zdrowie ma kurkuma?

  • ma silne działanie przeciwzapalne
  • regularne spożywanie kurkumy łagodzi objawy reumatyzmu
  • badania na grupie ochotników wykazały, że kurkuma ma podobne właściwości antydepresyjne jak popularny Prozac
  • w większości przypadków stosowana w zalecanych ilościach nie powoduje żadnych efektów ubocznych nawet przy stosowaniu kuracji długoterminowych (leczenie reumatyzmu, depresji i stanów zapalnych)
  • zmniejsza poziom glukozy we krwi
  • poprawia odporność organizmu
  • przyspiesza metabolizm
  • kurkuma zawiera antyoksydanty, które chronią nasze komórki przed wolnymi rodnikami
  • dzięki właściwościom antyseptycznym przyspiesza gojenie ran
  • najnowsze badania wykazują, że kurkuma pomaga walkę z rakiem- spowalnia rozwój komórek rakowych, zwiększa poziom antyoksydantów i zwalcza komórki rakowe nawet w przypadku odpornych na leki odmian białaczki
  • dzięki działaniu przeciwzapalnemu kurkuma łagodzi podrażnienia i zaczerwienienia skóry
  • ma właściwości antybakteryjne i doskonale sprawdza się w walce z trądzikiem
  • spożywanie kurkumy zwiększa poziom dotlenienia mózgu, co z kolei ma pozytywny wpływ na efektywność pracy tego organu

Warto jednak pamiętać o tym, że z kurkumą nie wolno przesadzać. W Internecie można znaleźć wiele informacji o efektach ubocznych w przypadku spożywania zbyt dużych dawek tej przyprawy. Zaczynając od delikatnych alergii i uczuleń, a na problemach z wątrobą kończąc. Dlatego na prawdę warto stosować zasadę- wszystko w granicach rozsądku i z umiarem.

Chcąc spożywać kurkumę w naturalny sposób i nie stosować suplementacji warto sięgnąć po pastę z tej przyprawy. Jak ją zrobić? Nic prostszego! Wystarczy zmieszać 2-3 łyżki sproszkowanej kurkumy z 1 szklanką wody (wrzącej). Wodę gotuj z kurkumą aż do uzyskania gęstej pasty (minimum 8 minut). Pamiętaj o mieszaniu, bo masa łatwo może się przypalić.

Taką pastę można stosować jako dodatek do dań, koktajli lub robić z niej „złote mleko„.

1 łyżeczka pasty z kurkumy
1 szklanka mleka
1 łyżka oleju roślinnego (kokosowego, migdałowego, sezamowego lub innego)
miód do smaku

Podgrzej mleko i dodaj do niego pozostałe składniki. Na wielu stronach można znaleźć informację, że aby zwiększyć wchłanialność kurkumy warto do tej mieszanki dodać jeszcze odrobinę mielonego czarnego pieprzu. Chcąc dodatkowo wzmocnić odporność organizmu i lepiej chronić się przed przeziębieniem można dodać jeszcze starty imbir.

Używacie kurkumy do przygotowania codziennych posiłków? Macie może jakieś doświadczenia ze złotym mlekiem?

Poniżej znajdziecie odnośniki do wpisów z tej serii:
jagody goji
produkty pszczele
spirulina
aloes
orzech kokosowy
kakaowiec
jagody acai
chlorella
pokrzywa
buraki
kasza jaglana
kiszonki
– maca
– czosnek

Pozdrawiam
a podpis

 

 

Follow

zBLOGowani.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...