Podobnie jak cebula czosnek nie cieszy się wielkim uznaniem wśród ludzi. Niby każdy go lubi, jednak zdecydowanie stronimy od niego w sytuacjach towarzyskich i spożywamy w potrawach, gdy mamy pewność, że czas po posiłku spędzimy w domowym zaciszu. Przez wiele lat czosnek stracił troszkę na swojej popularności i używa się go zdecydowanie rzadziej niż kiedyś.

Cudowne właściwości czosnku były doceniane już dawno temu. Podobno sam Hipokrates przepisywał czosnek jako lekarstwo na wiele różnych dolegliwości. Mimo braku dostępu do najnowszych badań wiedziano, jakie korzyści płyną ze spożywania czosnku. Używano go do leczenia chorób zakaźnych, chorób płuc, wszelkich zakażeń układu pokarmowego, czy do leczenia ran. Obecnie uważa się go za jedną z najbardziej skutecznych leczniczych roślin znanych ludzkości.

  • Czynna substancja zawarta w czosnku zwana jest allicyną i to właśnie niej czosnek zawdzięcza swój charakterystyczny zapach. To własnie głównie allicynie czosnek zawdzięcza swoje lecznicze właściwości. Co ciekawe najwięcej tej substancji uwalniane jest podczas siekania lub miażdżenia ząbków czosnku. Jest też trzecia opcja, polecana ludziom o bardzo mocnych nerwach- żucie ząbka czosnku. Jednak bez obaw- można posiekać czosnek i cieszyć się jego właściwościami w takim samym stopniu.
  • Czosnek jest niskokaloryczny i jednocześnie bardzo odżywczy. Jest bardzo bogaty w witaminę C, B6 oraz mangan. Znajdziemy w nim również śladowe ilości wapnia, miedzi, fosforu, potasu i żelaza. Mówi się, że czosnek posiada (co prawda czasem w bardzo niewielkich ilościach) wszystko, co jest potrzebne naszemu organizmowi.
  • Chcąc zwiększyć odporność organizmu warto włączyć do diety czosnek. Oprócz poprawy odporności pomoże również zwalczyć przeziębienie i szybciej wrócić do zdrowia. Według przeprowadzonych badań spożywanie większej ilości czosnku (2,5g dziennie) może zredukować długość trwania przeziębienia nawet o 61%!
  • O włączeniu do codziennej diety czosnku powinny szczególnie pomyśleć osoby mające problemy ze zbyt wysokim ciśnieniem krwi. Zaledwie 4 ząbki czosnku dziennie pomogą obniżyć ciśnienie. Podobno w niektórych przypadkach naturalna suplementacja czosnku bywa tak samo skuteczna jak leki przepisywane przez lekarza. Jednak nie udało mi się znaleźć oficjalnych badań potwierdzających tę teorię.czosnek
  • Podobnie jak w przypadku cebuli, czosnek pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu (nawet o 15%).
  • Czosnek jest bogaty w antyoksydanty i pomaga w walce z wolnymi rodnikami przyczyniającymi się do starzenia się i powstawania nowotworów.
  • Już w Starożytności wspominano o związku między czosnkiem i długowiecznością. Współcześnie ciężko jest udowodnić bezpośredni wpływ czosnku na długość życia. Jednak biorąc pod uwagę powyższe właściwości można przypuszczać, że spożywanie czosnku może jedynie pomóc w zachowaniu zdrowia, szczególnie u osób starszych, gdy odporność jest coraz mniejsza.
  • Czosnek może być również używany do dezynfekcji ran, a nawet łagodzenia bólu i obrzęku związanego z ukąszeniami owadów.

Wprowadzenie czosnku do diety nie jest trudne. Ze względu na fakt, że jest on ogólnie dostępny i tani, każdy może pozwolić sobie na jego wykorzystanie w kuchni. Dodany do zup, sosów, czy mięs zdecydowanie wzbogaca ich smak.

Dla osób, które są wyjątkowo wrażliwe na charakterystyczny zapach poleca się używanie czosnku niedźwiedziego. Ma on wszystkie właściwości tradycyjnego czosnku. W zasadzie ma on ich parę więcej, jednak najważniejsze jest, że nie ma on charakterystycznego zapachu. Wyglądem nie przypomina zwykłego czosnku, gdyż występuje tylko w formie liści. Bez problemu nadaje się do uprawiania w przydomowym ogródku lub na balkonie. Jest dostępny również w sklepach, w wersji suszonej. W kuchni dodaję czosnek niedźwiedzi, gdy przygotowuję jakieś dania dla gości. W ten sposób są one smaczniejsze, ale nie ma obaw o specyficzny oddech 😉

Poniżej znajdziecie odnośniki do wpisów z tej serii:
jagody goji
produkty pszczele
spirulina
aloes
orzech kokosowy
kakaowiec
jagody acai
chlorella
pokrzywa
buraki
kasza jaglana
kiszonki
– maca
kurkuma

Pozdrawiam
a podpis

 

 

Follow

zBLOGowani.pl