Nie od dziś wiadomo, jak ważne jest by włączyć do swojej diety warzywa i owoce. Nikogo również nie muszę przekonywać o zaletach spożywania zalecanych dawek tych produktów. Kiedyś rekomendowane było spożywanie 5 porcji warzyw i owoców. Ostatnimi czasy mowa jest o 7, a nawet 9 porcjach. Na początku mojej drogi ze zdrowym odżywianiem miałam problem z określeniem ile to właściwie jest. O ile można stosunkowo łatwo określić to na przykładzie owoców jak jabłko, czy gruszka, o tyle ciężej jest gdy mowa o innych rodzajach warzyw lub owoców.

Jedna porcja- czyli ile?

Przyjmuje się, że jedna porcja to 80-100 g części jadanych produktu (pozbawionych skóry, pestek, liści itd). Nie oznacza to, że za każdym razem będziemy musieli ważyć warzywo lub owoc, gdyż to stałoby się dość mocno problematyczne. Przyjmuje się, że przeciętnej wielkości jabłko lub pomidor to jedna porcja. Co to oznacza przeciętnej wielkości? Jeśli produkt mieści się w dłoni można przyjąć, że to jedząc go dostarczymy jednej porcji warzyw lub owoców. Analogicznie jeśli produkt jest za duży i nie mieści się w naszej dłoni to będzie stanowił 1,5 lub nawet 2 porcje.

1 porcja= 1 sztuka:
– pomidor
– ogórek
– marchew
– gruszka
– banan- pomarańcza
– jabłko

1 porcja= 2 sztuki:
– mandarynka
– śliwka
– morela

owoce
Jeśli chodzi o drobne owoce to za jedną porcję przyjmuje się pół szklanki:
– jagody
– maliny
– jeżyny
– porzeczka
– wiśnie
– agrest
– winogrona

Co z większymi owocami, które nie zjada się w sztukach i nie zaliczają się do drobnych? Tutaj podobnie jak w przypadku malin należy stosować szklankę jako miarkę. Pół szklanki odpowiada jednej porcji:
– arbuz
– ananas
– melon
– mango

Z warzywami sprawa wygląda bardzo podobnie. Najczęściej jedną porcję  stanowi pół szklanki:
– burak
– papryka
– groszek
– kukurydza
– fasola
– dynia
– cukinia

Ostatnią grupą warzyw są te, których 1 szklanka stanowi jedną porcję:
– szpinak
– rukola
– sałata
– jarmuż
– roszponka
– brokuły
– brukselka
– kalafior

Najlepiej jest spożywać (w miarę możliwości) warzywa i owoce nie poddane wcześniejszej obróbce termicznej. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby sięgać również po produkty gotowane, kiszone, mrożone, grillowane, marynowane lub duszone.

Codzienną porcję warzyw i owoców można dostarczyć również dzięki sokom. W tym przypadku 1 porcja to około 200 ml soku warzywnego lub owocowego. Najlepiej oczywiście sięgnąć po soki domowej roboty lub tzw. jednodniowe. Pozbawione one są dodatkowych konserwantów i substancji słodzących.

Mam nadzieję, że chociaż części z Was pomogłam w określeniu, jakie ilości warzyw i owoców powinno się spożywać. Takie podsumowanie przyda się szczególnie osobom, które dopiero zaczynają interesować się bardziej zdrowym stylem życia i odżywiania.

Pozdrawiam
a podpis

 

 

Follow

zBLOGowani.pl