Każda z nas wie, że zespół napięcia przedmiesiączkowego to nic przyjemnego. Co najmniej połowa z nas cierpi z tego powodu co miesiąc. Czasem objawy są bardziej nasilone, a czasem mniej. Jednak praktycznie żadnej z nas nie jest obce rozdrażnienie, problemy z cerą, czy zatrzymanie wody w organizmie.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego znany również jako PMS zaczyna się kilka dni przed miesiączką i może się skończyć dopiero po niej. Najczęściej jednak najsilniejsze objawy ustępują wraz z pojawieniem się krwawienia. Jednak nawet te parę dni w miesiącu może sprawić, że stajemy się delikatnie mówiąc ciężkie w kontaktach z otoczeniem. Jak wiadomo nie jest to nic przyjemnego, ani dla nas samych, ani dla osób w pobliżu.

Jak więc zminimalizować negatywne skutki PMS-u? Poniżej znajdziesz parę informacji o produktach, które należy wykluczyć z diety oraz takich, które należy dodać do codziennego jadłospisu chcąc załagodzić objawy PMS.

Jakich produktów należy unikać?

  • kawa oraz inne napoje z kofeiną– kawa wypłukuje magnez i wapń. Zawarta w niej kofeina przyczynia się również do nasilenia skurczy macicy. Najlepiej również ograniczyć picie mocnych czarnych herbat na korzyść ziół- mięty, rumianku lub naparów z dodatkiem kozłka lekarskiego.
    kawa czarna
  • ostre przyprawy– jeśli Twoja skóra i żołądek są wrażliwe na ostre przyprawy postaraj się z nich zrezygnować. W drugiej fazie cyklu skóra jest w większości przypadków już dość problematyczna, szybciej się przetłuszcza, tendencja do wyprysków się gwałtownie zwiększa, więc powstrzymaj się przed dodaniem do potraw ostrych przypraw.
  • alkohol– wystrzeganie się alkoholu jest szczególnie istotne w drugiej fazie cyklu. Podobnie jak napoje z kofeiną alkohol wypłukuje z naszego organizmu minerały i powoduje, że ogólne rozdrażnienie przybiera na sile.
  • sól– wiele kobiet ma problemy z zatrzymaniem wody w organizmie i obrzękami. Dlatego tak ważne jest, by ograniczyć sól, która ten problem dodatkowo pogłębia. Zamiast tradycyjnej soli można spróbować innych przypraw i ziół nadających potrawom niezapomniany smak (więcej informacji znajdziesz tutaj).

    solniczka

Po jakie produkty należy sięgać?

  • woda– najprostsze, a jednocześnie jedno z bardziej skutecznych rozwiązań przynoszących na dłuższą metę ulgę. Woda nie tylko doskonale nas nawodni, ale również poprawi trawienie i ogólny nastrój. Pomaga również pozbyć się soli i zmniejszy obrzęki twarzy, stóp oraz kostek.
  • produkty bogate w żelazo– w przypadku bardzo obfitych krwawień może dojść do niedoborów żelaza, a nawet niedokrwistości. Dieta powinna zostać wzbogacona o produkty, zawierające duże ilości żelaza- np. wątróbkę wołową, buraki, brokuły, czy otręby.
  • produkty bogate w witaminę C– cytryny, pomidory, truskawki, czy papryka dzięki zawartości witaminy C pomogą przyswoić żelazo oraz zapobiegną jego utracie.
  • wapń– w tym okresie cyklu powinnyśmy szczególną uwagę zwracać na wapń, gdyż łagodzi on uciążliwe objawy PMS typu niepokój, zatrzymanie wody w organizmie, czy zwiększony apetyt. Dobrymi i smacznymi źródłami wapnia są jogurty greckie, orzechy, czy zielone warzywa.orzechy
  • warzywa, owoce– warto postawić na dietę lekkostrawną, której bazą są owoce i warzywa. Pomoże to przywrócić równowagę gospodarki wodnej, pozbyć się obrzęków i uczucia ciężkości. Dla osób z problemami żołądkowymi w tej fazie cyklu polecane są sałatki oraz soki i koktajle ze świeżych warzyw i owoców.
  • herbaty ziołowe– oprócz wody można również sięgać po zioła mające właściwości rozkurczające i uspokajające. W tym przypadku polecane są napary z rumianku, melisy oraz mieszanki ziół z dodatkiem kozłka lekarskiego.rumianek

Oprócz odpowiedniej diety warto również postawić na aktywność fizyczną. Długie spacery, przejażdżki rowerem, czy joga pomogą dotlenić organizm i poprawią nastrój. Z własnego doświadczenia wiem, że nie ma nic gorszego niż zaszycie się w domu i leżenie na kanapie pod kocem. Podczas wysiłku mięśnie się rozluźniają, a nasza uwaga skupiona jest na innych rzeczach. Wtedy też bez problemu odzyskujemy chociaż częściowo dobry humor i pozytywne nastawienie.

Pozdrawiam
a podpis

 

 

Follow

zBLOGowani.pl