Wiele osób wraca do mnie z pytaniami, jak przygotować wegańskie słodycze w domu. Pytanie wydaje się bardzo proste, a odpowiedź z pozoru banalna. Skoro wegańskie to bez jajek, mleka, masła i żelatyny. Potraficie na szybko wymyślić coś bez tych składników? Kwestia ta przysparza sporo problemów nie tylko początkującym weganom, ale również osobom uczulonym na określone produkty (najczęściej jajka lub mleko). Wychodząc Wam naprzeciw stworzyłam ten wpis, gdzie znajdziecie podsumowanie wegańskich zamienników, które z pewnością przyda się Wam przy tworzeniu domowych słodkości.

Jajko

Jajka najczęściej wykorzystywane są w wypiekach. Początkowo może się wydawać, że nie da się ich zamienić na produkt w wersji wegańskiej. Na szczęście jest jednak ogrom jego zamienników, które są dostępne w każdym sklepie. To do nas należy wybór, na które zamiennik się zdecydujemy. Sama najczęściej korzystam z jajka lnianego, jajka chia albo namoczonych płatków owsianych. W deserach bez pieczenia świetnie sprawdza się natomiast ubita aquafaba.

Poniżej podaję odpowiedniki zamienników na jedno jajko:

– jajko lniane- 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego i 3 łyżkami wody. Wymieszaj składniki i odstaw na około 10 minut.
– jajko chia- 1 łyżka nasion chia zmieszana z 3 łyżkami wody. Wymieszaj i odstaw do momentu aż chia wchłonie część wody.
– płatki owsiane- 1 łyżka płatków i 3 łyżki wody. Wybierz płatki błyskawiczne jeśli chcesz szybciej uzyskać zamiennik jajka.
– pół banana
– 1/4 szklanki musu z dyni- wystarczy ugotować i zblendować na mus dynię
– 1/4 szklanki musu z jabłek

babka bananowa

Masło

Zamiast masła można wybrać roślinne margaryny, które są dostępne w każdym sklepie lub użyć oleju kokosowego w stałej formie. Z takiej odsłony zamienników masła korzystam jednak bardzo rzadko. Jedynym wyjątkiem są kruche ciasta, które wymagają odpowiedniej konsystencji, A bez tłuszczu w formie stałej ciężko taką konsystencję uzyskać.

Gdy jednak potrzebne jest np. roztopione masło to używać olejów roślinnych o neutralnym smaku. A by nadać kremową konsystencję masy do przełożenia ciasta używam stałej części mleczka kokosowego. Świetnie sprawdza się ona zarówno sama, jak i z dodatkami różnego rodzaju. Trzeba jednak brać pod uwagę, że ma mocno kokosowy smak, który nie wszystkim może pasować.

Tarta z czereśniami to przykład zastosowania oleju kokosowego do przygotowania kruchego ciasta.

Tarta z nadzieniem czereśniowym

Mleko

Mleko to jeden z najprostszych wegańskich zamienników, bo roślinne mleka dostępne są praktycznie w każdym sklepie. Wybór też jest bardzo duży i decyzja zależy wyłącznie od naszych preferencji smakowych. Sama najczęściej sięgam po mleko sojowe, bez dodatku cukru i żadnych dodatków smakowych. Takie mleko dobrze sprawdza się w wypiekach, bo nie nadaje ciastu żadnego posmaku.

Do wyboru są mleka:
– sojowe
– migdałowe
– ryżowe
– kokosowe
– kokosowo-ryżowe
– owsiane
– i wiele mlek zrobionych z różnych orzechów

Bez mleka nie obędą się przepyszne wypieki i moje ulubione ciasteczka orzechowe z kakao.

orzechowe ciastka z kakao

Żelatyna

Znana nam z dzieciństwa żelatyna nie jest produktem wegańskim, dlatego odpowiednim zamiennikiem będzie dla niej agar. Efekt końcowy jest identyczny, jednak sposób przygotowania deserów z żelatyną i agarem troszkę się różni. Żelatyny nie wolno zagotować i tężeje ona w lodówce. Natomiast agar należy gotować około 8-10 minut, a zsiada się nawet w temperaturze pokojowej.

W zależności od firmy agar należy stosować w różnych ilościach, ale ogólnie przyjmuje się, że można stosować go zamiennie z żelatyną w stosunku 1:1. Agar najczęściej stosuję w deserach bez pieczenia np. jogurtowcach. Poniżej jogurtowiec mango z morelami.

jogurtowiec mango

Jogurt

W sporej części deserów, szczególnie latem, można spotkać dodatek jogurtu naturalnego. Wegańską wersję można wyprodukować samodzielnie w domu używając odpowiednich bakterii zakupionych w aptece. Jednak, gdy nie mamy czasu i ochoty na przygotowywanie własnego jogurtu można sięgnąć po sklepowe propozycje. W Lidlu i Netto można znaleźć już wegańskie jogurty chociaż nie widziałam jeszcze stacjonarnie jogurtów w wersji naturalnej. 

Sama kupuję najczęściej jogurty online i zdecydowanie najczęściej wybieram wersję na bazie mleka kokosowego. Bez problemu dostaniecie jednak również jogurty sojowe lub kokosowo-sojowe. Poniżej wegańska zebra na bazie jogurtu kokosowego i gorzkiej czekolady (przepis tutaj).

jogurtowiec zebra

Jak sami widzicie możliwości jest całe mnóstwo. Na blogu znajdziecie również sporo przepisów w zweganizowanej wersji, gdyż od ponad roku tworzę zdrowe i wegańskie słodkości. Gdyby jednak brakowało Ci jeszcze inspiracji to zachęcam gorąco do zapoznania się z tymi ebookami, w których znajdziesz przepisy na zdrowe i wegańskie muffiny, śniadania na słodko oraz ciasta bez pieczenia. Z pewnością znajdziesz w nich pyszne słodkości, które przypadną Ci do gustu.

Chcę zobaczyć te ebooki

zdrowe ciasta bez pieczenia

Jeśli spodobał Ci się ten wpis zapraszam na stronę bloga na Facebooku i zachęcam do polubienia Fanpage’u. W ten sposób na bieżąco będziesz dostawać informacje o kolejnych ciekawych postach! Znajdziesz mnie również na Instagramie:

Smacznego!
a podpis

Follow

zBLOGowani.pl

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz