Pewnie każdy co najmniej raz w życiu słyszał o dobrych bakteriach, czy żywych kulturach bakterii w jogurtach lub innych produktach. O co dokładniej chodzi? Chcąc poprawić trawienie i utrzymać prawidłową florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym warto wdrożyć do diety produkty zawierające probiotyki i prebiotyki.

Większość z nas kojarzy termin probiotyk, który w łatwych słowach oznacza „dobre” bakterie, które wspomagają nasz układ trawienny. Pomagają one również zwalczać te szkodliwe bakterie obecne w przewodzie pokarmowym. Probiotyki często są przepisywane przez lekarzy po zastosowaniu leków w celu przywrócenia równowagi mikroflory.

Jeśli chodzi o prebiotyki to są one zdecydowanie mniej znane. Prebiotyki to węglowodany, które nie mogą być strawione przez ludzki organizm. Jednak są one swojego rodzaju pożywieniem dla probiotyków i wspomagają ich działanie.

Dlaczego warto sięgać po produkty bogate w probiotyki i prebiotyki?

  • prebiotyki zwiększają wchłanianie magnezu i wapnia
  • odporność organizmu zwiększa się
  • probiotyki wspomagają trawienie i wspomagają wypróżnianie
  • pomagają zredukować stany zapalne okrężnicy
  • prowadzone są również badania odnośnie wpływu probiotyków na zwiększenie tolerancji laktozy
  • probiotyki zmniejszają ryzyko infekcji grzybiczych
  • wspomagają leczenie osób z zespołem jelita drażliwego

Wpływ probiotyków i prebiotyków na nasze zdrowie jest znaczący, szczególnie w aspekcie układu pokarmowego. Ze względu na mało urozmaiconą dietę, niewystarczające ilości spożywanych warzyw i owoców, nadmierne spożywanie mięsa, nabiału i alkoholu powoduje, że coraz więcej osób boryka się z takimi problemami. Coraz częściej stosowane kuracje antybiotykowe również niszczą naturalną florę bakteryjną i powodują, że nasz organizm potrzebuje małej pomocy, by przywrócić równowagę mikroflory.

Chociaż nazwy prebiotyk i probiotyk nie są nam jakoś specjalnie bliskie nie oznacza to, że jedynym rozwiązaniem jest spożywanie ich w formie suplementów. W sklepach znajdziemy wiele produktów bogatych w jedne lub drugie, warto więc zapoznać się z nimi.

Produkty bogate w probiotyki

Nabiał

jogurt

– jogurt
– kefir
– maślanka
– sery takie jak Gouda lub Cheddar

Owoce i warzywa

ogórki kiszone

– ogórki kiszone
– kiszona kapusta
– kiszone buraki

Inne
– kwas chlebowy
– produkty sojowe

Produkty bogate w prebiotyki

Owoce i warzywa

karczochy

– pomidory
– karczochy
– cebula
– cykoria
– szparagi
– czosnek
– por
– banany

Rośliny strączkowe

ciecierzyca

– soczewica
– fasola
– ciecierzyca
– groszek

Inne
– siemię lniane
– owsianka
– pszenica
– jęczmień

Zwracanie uwagi na probiotyki i prebiotyki w codziennej diecie jest ważne nie tylko dla osób mających problemy z układem trawiennym. Według badań nie dostarczamy odpowiedniej ilości probiotyków z pożywieniem, co dodatkowo potęguje problemy układu pokarmowego. Bez balansu w mikroflorze jesteśmy bardziej podatni na stany zapalne i choroby metaboliczne. Wiek również ma wpływ na ilość dobrych bakterii w organizmie, gdyż zmniejsza się ona z upływem lat. Niestety odporność również spada, ponieważ organizm ma większe problemy z przystosowaniem się do nowej sytuacji.

Przyjmowanie naturalnych probiotyków i prebiotyków w postaci pożywienia jest bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego szczególnie w obecnych czasach. Spożywanie kiszonych produktów (głównie kapusty, ogórków, czy buraków) ma również wiele innych korzyści o czym pisałam już jakiś czas temu w kontekście kiszonek jako super żywności (tutaj). Oprócz oczywistych właściwości prozdrowotnych mają one również świetny smak, który urozmaica posiłki. Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam kiszonki, szczególnie takie domowej roboty! 😉

W ostatnim czasie było całkiem głośno o paru książkach, które skupiały się na jelitach. Chociaż może temat nie brzmi jakoś szczególnie zachęcająco i ciekawie można się z nich bardzo wiele dowiedzieć! Mało mówi się o tym, ale spełniają one bardzo ważną rolę w naszym organizmie i to one w dużej mierze odpowiedzialne są za nasze zdrowie i samopoczucie. Dlatego zdecydowanie warto zastanowić się nad spożywanymi produktami i w miarę możliwości wspomóc pracę jelit i cieszyć się dobrym zdrowiem przez długi czas.

Pozdrawiam
a podpis

 

 

Follow

zBLOGowani.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...