Marzyło Ci się kiedyś, żeby zostać idolem tłumów, pracować jako podróżnik albo być milionerem z własnym jachtem? Nawet jeśli nie udało Ci się tego zrealizować w prawdziwym życiu w tej grze jeszcze nie wszystko stracone!

CV
liczba graczy: 2-4
wiek: 10+
czas gry: ok. 60 minut

Jak sama nazwa gry wskazuje każdy z graczy będzie budować własny życiorys od zera. Kolejne przechodząc przez etapy w życiu, zaczynając od dzieciństwa i młodości, przez dojrzałość i na starości kończąc. W każdym z tych etapów znajdują się karty obrazujące różne wydarzenia z życia. To od Ciebie zależy jakie decyzje podejmiesz i jak dalej potoczy się Twoje życie w grze. Jedna decyzja ciągnie za sobą kolejne.

Każdy z graczy losuje jeden cel życiowy w danej grze. Kto lepiej zrealizuje swój cel zdobędzie więcej punktów i wygra grę. Tak jak w prawdziwym życiu każdym z nas ma pewne priorytety i od nich uzależnia swoje wybory. W grze zależnie od wylosowanych celi ustalamy w jakiej dziedzinie będziemy się rozwijać najbardziej, a które kwestie możemy lekko zaniedbać. Poniżej parę przykładowych celi.

CV gra planszowa

Chcąc zostać człowiekiem sukcesu dostaniemy 4 punkty za każdy komplet 2 kart pieniędzy (żółtych) i jednej karty CV (niebieskich). Jeśli takich kompletów uzbieramy więcej to mnożymy punkty razy liczba kompletów.
Jeśli naszym celem będzie karta „w zdrowym ciele zdrowy duch” to otrzymamy 2 punkty za każdą parę kart wiedzy (zielonych) i zdrowia (pomarańczowych).

W grze rozwijamy się w 5 dziedzinach- wiedzy (karta zielona, symbol żarówki), zdrowia (karta pomarańczowa, symbol krzyża), relacjii (karta fioletowa, symbol ludzi), pracy (karta niebieska, symbol CV) oraz majątku (karta żółta z symbolem dolara). Karty te dostosowane są do okresu życia, w którym się pojawiają. Przykładowo w dzieciństwie możemy udać się na wycieczkę do zoo lub mieć świnkę skarbonkę. Na starość mamy możliwość zakupu kolekcji obrazów lub zapisania się do klubu dyskusyjnego.

Każdy zakup kart wiąże się  z pewnym kosztem. Chcąc kupić samochód musimy „wydać” pieniądze. Może się okazać, że tak jak w przypadku karty „mieszkanie w spadku” dostaniemy taką nieruchomość w wyniku szczęśliwego trafu. Taka karta da nam 4 punkty na koniec gry. Decydując się na kurs pierwszej pomocy musimy ponieść koszt jednego symbolu wiedzy i jednego symbolu zdrowia. W zamian, gdy karta jest aktywna umożliwia nam zakup kart zdrowia o jeden symbol mniej. Jak widzicie pod nazwami widnieją koszta danej karty, a poniżej widoczny jest zysk z jej zakupu.

CV gra planszowa

Jak można kupić te karty? W grze mamy do dyspozycji 4 (lub więcej) kości. Na każdej z nich znajdują się symbole relacji, majątku, zdrowia lub wiedzy. Rzucamy kości i decydujemy na podstawie wyrzuconych symboli, którą kartę chcemy zakupić. Jeśli mamy już jakieś aktywne karty w naszym CV to uwzględniamy również ich wpływ na nasze zakupy. W swojej turze możemy rzucić maksymalnie 3 razy kośćmi i kupujemy maksymalnie 2 karty.

Oprócz symboli standardowych na kościach znajdują się również symbole szczęścia i pecha (uśmiechnięta i smutna buźka). Gdy mamy w swojej kolejce łącznie 3 szczęścia (w kościach i/lub kartach) to możemy dobrać kartę z dostępnej puli nie ponosząc jej kosztu. Jeśli natomiast mamy 3 symbole pecha musimy oddać jedną z aktywnych kart. Sami decydujemy którą. Na całe szczęście potrójnego pecha można troszkę ominąć jeśli mamy kartę z ubezpieczeniem na życie, gdyż jednorazowo chroni ona nas przed pechem i nie musimy odrzucać karty. W talii są jeszcze karty psychoterapeuty (pozwala przerzucić symbol pecha, co normalnie nie jest dozwolone) i karta podróży dookoła świata (umożliwia zamianę jednego pecha na inny dowolny symbol).

Oprócz punktów uzyskanych z realizacji celów zdobywamy również punkty za ilość kart w danej dziedzinie. Tabelka z punktami znajduje się na planszy, więc jest łatwo dostępna podczas całej gry. Pod uwagę bierzemy tylko karty zdrowia, wiedzy i relacji. Każda z kart majątku (żółtych) ma dodatkowe punkty, które są dodawane osobno na końcu gry. Jednak ilość tych kart nie ma znaczenia w chwili obecnej.

CV gra planszowa

Patrząc na przykład powyżej widzimy, że gracz posiada 4 karty relacji, 3 karty zdrowia i 2 karty wiedzy. Za karty relacji otrzymuje 10 punktów, karty zdrowia warte są 6 punktów, a wiedzy 3 punkty. Łącznie za karty gracz otrzymuje 19 punktów. Do tego wyniku należy dodać punkty za realizację celów oraz punkty z majątku. Osoba z największą ilością punktów wygrywa.

Plusy:
– spora regrywalność
– stosunkowo prosta
– piękne grafiki
– fajna wypraska- wszystko ma swoje miejsce w pudełku

Minusy:
– dość duża losowość
– brak interakcji między graczami

Długo wahałam się przed zakupem tej gry. Moją uwagę przyciągnęły od razu kolorowe grafiki i fakt, że to gra polskich autorów. Miałam jednak pewne obawy jeśli chodzi o jej regrywalność. Myślałam, że po paru partiach gra się będzie nudzić. Jednak myliłam się! Zagraliśmy już wiele rozgrywek i dalej chętnie do niej wracamy. Niedługo po zakupie wersji podstawowej nabyliśmy jeszcze dodatek „Plotki”. Wprowadza on troszkę interakcji między graczami i pozwala niwelować negatywne skutki losowości spowodowanej kośćmi.

Jeśli brak Wam pomysłów na spędzenie rodzinnie świątecznych dni to serdecznie polecam zakup tej gry!

Jeśli szukasz innych wpisów o grach planszowych zapraszam Cię gorąco do tych postów:
Patchwork
Sabotażysta
Splendor
Abyss
Tikal
Gry planszowe na imprezę

Pozdrawiam
a podpis

 

 

Follow

zBLOGowani.pl